• rzekanoca.jpg
  • kolo2.png
  • liverpool.jpg
  • centrumnoca.png
  • park2.png
  • molo2.png
  • plaza.jpg

SkyWheels Poland

projekt SkyViewPoland

P r o j e k t   S k y V i e w P o l a n d

Projekt SkyViewPoland powstał, by wzbogacić ofertę turystyczną najczęściej odwiedzanych miast Polski, w szczególności Warszawy, Krakowa, Trójmiasta oraz Wrocławia, który w roku 2016 będzie gospodarzem kulturalnym Europy. Wymienione miasta łączy przede wszystkim bogata oferta turystyczna uwzględniająca atrakcje wpisane na listę UNESCO oraz z roku na rok rosnąca liczba turystów. IPSOS, który prowadzi monitoring ruchu turystycznego na zlecenie Instytutu Turystyki odnotowuje, że w ostatnich latach liczba cudzoziemców odwiedzających nasz kraj znacznie wzrosła. Wspomniane miasta odwiedza średnio od 8-14 milionów turystów rocznie, zgodnie z ostatnim opublikowanym raportem za rok 2013. Ponadto każde z wymienionych miast (Sopot i Gdańsk jako Trójmiasto) należy do grona największych aglomeracji Polski liczących od 630tys. do 1,720tys. mieszkańców.

 

 

Tak duża liczba odwiedzających mobilizuje władze miast do zapewnienia turystom bogatej oferty turystycznej, by zagraniczni goście chętnie wracali w polskie strony. W tym celu spółka SkyWheels prowadzi działania zmierzające do stworzenia pierwszego w Polsce Panoramicznego Koła Widokowego, którego rolą będzie ukazanie turystom panoramy miasta oraz zapewnienie dreszczu wysokości.

Spółka SkyWheels realizując projekt SkyViewPoland będzie odpowiedzialna za wielopłaszczyznową współpracę z lokalnymi władzami, m.in.:

  • wybór najlepszej lokalizacji dla koła Skywheel
  • uzyskanie niezbędnych pozwoleń dla postawienia instalacji
  • analizą dostępności funduszy unijnych na wzbogacenie oferty turystycznej miasta, instalację i promocję Koła
  • współpraca na poziomie wspólnej strategii komunikacji i promocji oferty turystycznej miasta, czyli promowanie oferty kulturalnej zainteresowanego współpracą miasta oraz współpraca przy imprezach masowych organizowanych przez miasto. Wszystko z udziałem atrakcji Skywheel

Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń umożliwiających zainstalowanie Koła w wybranej lokalizacji, spółka SkyWheels stanie się również operatorem atrakcji odpowiedzialnym za rozwój i promocję oferty Koła dla mieszkańców miasta i turystów, w tym za pozyskanie tytularnego sponsora wspierającego działalność operacyjną spółki zarządzającej projektem SkyViewPoland.

 

 

S t u d i u m   p r z y p a d k u   n a   p r z y k ł a d z i e   B r i g h t o n   W h e e l                   

Angielskie miasto Brighton zamieszkałe przez 156tyś. mieszkańców, położone jest ok. 100 km na południe od Londynu. Jest popularnym ośrodkiem turystyczno-wakacyjnym znajdującym się w pierwszej 10 najchętniej odwiedzanych miast w Anglii, co roku odwiedzanym przez min. 8 milionów turystów. Jak informuje Geoffrey Bowden - członek gabinetu kultury, rekreacji i turystyki dla Urzędu Miasta Brighton i Hove, w ofercie miasta brakowało nowoczesnej atrakcji wzbogacającej lokalną ofertę turystyczną, stąd pomysł na instalację Koła Widokowego.

W roku 2010 została zawiązana spółka celowa Paramount Attractions Ltd., której zadaniem było kierowanie projektem pod roboczą nazwą „Brighton O”, pozyskanie niezbędnych pozwoleń i późniejsze zarządzanie atrakcją. U zbiegu głównej nabrzeżnej ulicy Madeira Drive i molo Brighton Pier powstał plan postawienia atrakcji, która kolorystką i rzeźbą wpisze się w lokalne otoczenie. Wspomniana spółka w 2010 roku rozpoczęła rozmowy z lokalnymi władzami miasta w celu stworzenia warunków dla postawienia Koła Widokowego, które przez następne 5 lat stałoby się wizytówką i zapewniło dodatkowy dochód do budżetu miasta. Etap kompletowania niezbędnych pozwoleń trwał ok. 1 roku. Po tym czasie, w niespełna miesiąc postawiono i przetestowano instalację.

Projekt został oddany do użytku mieszkańców i turystów Brighton w październiku 2011 roku. Koło jest atrakcją całoroczną, pomimo dynamicznie zmieniających się warunków atmosferycznych w nadmorskim regionie. Obsługa instalacji wymagała zatrudnienia do 30 osób. Koło może „przyjąć” średnio 3,5 miliona spragnionych spektakularnych widoków pasażerów rocznie, a minimalna liczba korzystających z atrakcji, by inwestycja była rentowna to 250 tys. osób rocznie (bez udziału tytularnego sponsora). Koło w Brighton to typ R50 (zgodnie z numeracją producenta), punkt szczytowy znajduje się 50 metrów n.p.m., posiada 36 gondol, z których każda może pomieścić do 6 osób dorosłych i dwoje dzieci naraz. Wszystkie gondole wyposażone są w klimatyzację oraz przewodnik multimedialny z udziałem znanego brytyjskiego aktora i komika Steve’a Coogana, który w humorystyczny sposób opowiada o historii i najważniejszych zabytkach miasta. Specjalna iluminacja świetlna z zastosowaniem technologii LED pozwala podziwiać pokazy świetlne, a przy tym zapewnia możliwie maksymalną oszczędność zużycia poboru prądu. 

Koszt normalnego biletu wstępu na Koło w Brighton to £8, bilet ulgowy £6,50. Oferowane są również specjalne promocje dla szkół i grup oraz obsługa imprez okolicznościowych. Specjalna gondola tzw. VIP może pomieścić 6 osób, jest komfortowo wyposażona oraz posiada szklaną podłogę, by zapewnić dodatkowe wrażenia dla turystów spragnionych nowych niezapomnianych doznań. Brighton Wheel otwarte jest codziennie w godzinach 10-21 niedziela-czwartek, a od piątku do soboty w  godz. 10-23. Czas przejazdu zajmuje 15 minut i uwzględnia 3 okrążenia Koła. Ilość obrotów Koła może zostać również zlimitowana do jednego okrążenia w czasie 15 minut.

Po instalacji Koła w Brighton lokalne firmy odczuły znaczny wzrost dochodów. Większe zyski w związku z uatrakcyjnieniem oferty turystycznej miasta odnotowały przede wszystkim miejscowe restauracje, sklepy i hotele.

Zapraszamy do obejrzenia dokumentu o Brighton Wheel, w którym usłyszeć można opinie na temat nowej atrakcji turystycznej urzędników miejskich, mieszkańców i właścicieli lokalnych biznesów miasta Brighton. Dziś Koło odwiedzane jest przez znacznie przekraczającą minimalną zaplanowaną liczbę 250tys. rzesze  turystów i stanowi punkt kluczowy licznych organizowanych imprez masowych. 

Nie tylko powyższe studium przypadku dla Brighton Wheel, ale także przykład innych licznych instalacji Panoramicznych Kół Widokowych na świecie pokazuje, że Skywheel w Polsce z pewnością jest znakomitą ofertą dla rozwoju turystyki miast w naszym kraju oraz świetną okazją dla inwestora i tytularnego sponsora zainteresowanego podjęciem współpracy ze spółką SkyWheels przy projekcie SkyViewPoland.